«ارمیا و آرمیتا دو نفری واردِ کاندو می‌شوند. ارمیا اگر چه هنوز مثلِ خواب‌گردهاست، به سرعت کت‌ش را در می‌آورد و می‌اندازد روی کاناپه. آرمیتا کت را برمی‌دارد و به آرامی تکان می‌دهد تا صاف بایستد و بعد به جالباسی ِ پشتِ در ِ کاندو آویزان می‌کند. چیزی نمی‌گوید. اما ارمیا صدای “باید از این به بعد مرتب باشی” را در گوش‌ ِ جان‌ش می‌شنود…»


(بیوتن، رضا امیرخانی، نشر علم، ص ۳۵۷)


موضوع: از آن ترکیب‌ها و جمله‌های طعم‌دار
تاريخ: دوشنبه، ۲۹ شهریور ، ۱۳۸۹

 

«…در شرایطی که پایتخت ایران مورد اصابت موشک‌های دور برد عراق بود از سوی حامیان کودتا در کابل به بالاترین رده‌های نظام پیغام داده شد که ما حاضریم همه امکانات نظامی را به شما بدهیم، به شرطی که شما حمایت‌های سیاسی و معنوی خود را از مجاهدین افغانستان بردارید، که امام جواب دادند که ما دست از حمایت مردم افغانستان برنمی‌داریم… تفاوت ایران با سایر کشورها که به افغانستان کمک کردند این است که ما در سخت‌ترین شرایط بودیم اما چیزی کم نگذاشتیم. درگیری در یک جبهه طولانی از غرب تا جنوب و در شرایطی که پایتخت نیز هدف حملات موشکی بود، تأثیری در نوع حمایت ملت ایران از افغانستان نگذاشت…»


(+ مصاحبه با «محمدابراهیم طاهریان» سفیر ایران در بوسنی و پاکستان و افغانستان، ویژه‌نامۀ «رمز عبور ۴» روزنامۀ ایران، شهریور ١٣٨٩، ص ۷۹)


موضوع: فیش‌برداری‌‌های منظور دار
تاريخ: دوشنبه، ۲۹ شهریور ، ۱۳۸۹

 

«تو هنوز نفهمیده‌ای که زن‌ت را برای اتاق ِ خواب می‌خواهی یا اتاق ِ پذیرایی…»


(بیوتن، رضا امیرخانی، نشر علم، ص ۲۷۷)


موضوع: گزیده نثـر
تاريخ: دوشنبه، ۲۹ شهریور ، ۱۳۸۹

 

دکتر سیدمحمد مرندی:


«…در امریکا طیف‌های قدرتمندی وجود دارند که مایل بودند اوباما رابطه‌اش را با ایران بهتر نماید. روز انتخابات در امریکا بودم و به دو اتاق فکر در امریکا برای سخنرانی دعوت شدم. کاملاً واضح بود که در این بنیادها فضا بسیار مساعد شده و معلوم بود نیروهایی وجود دارند که در تلاش هستند رابطه ایران و امریکا بهتر شود و به رسانه‌ها و مقامات بقبولانند که باید ایران را پذیرفت، ولی متأسفانه با کاری که موسوی و نزدیکان وی انجام دادند، طیفی که در امریکا خواهان بهبود رابطه با ایران بود، منزوی شد زیرا طیف مقابل زمانی که آشوب‌ها را در ایران دید، قوی‌تر شد و تصور کرد اگر فشار قوی‌تر باشد، می‌توان امتیاز بیشتری از ایران گرفت.


بتدریج همان بنیادهایی که خواهان بهبود روابط با ایران بودند، امروز و پس از آشوب‌های سال گذشته جزو تندترین مراکزی هستند که علیه ایران مطلب می‌نویسند. موسوی و دوستانش ظلم بسیاری نسبت به کشورمان کردند و بدون شک تحریم‌ها علیه ایران نتیجه اعمال غیرمسئولانه وی در روزهای پس از انتخابات بود و چه بسا اگر موسوی اقدامات سال گذشته را انجام نمی‌داد، نه تنها تحریمی علیه کشورمان انجام نمی‌شد، بلکه به احتمال زیاد رابطه ما با امریکا به نسبت منطقی‌تر می‌شد.

قبل از انتخابات در ایران افرادی در میزگردهای امریکا بودند که به ایران تمایل داشته و می‌خواستند فضای مثبتی نسبت به ایران تنظیم نمایند اما با مشاهده آشوب‌های سال گذشته، نظر آنها تغییر کرد.



…زمانی که امریکایی‌ها قبل از انتخابات ایران احساس کردند ایران، کشور مقتدری است و طبق نظرسنجی خود می‌دانستند که احمدی‌نژاد در انتخابات پیروز خواهد شد، رویکرد دیگری داشتند اما زمانی که آشوب‌ها را در ایران مشاهده کردند، تصور کردند که با توجه به این آشوب‌ها، ایران ضعیف شده و می‌توانند از ایران امتیاز بگیرند. موسوی و دوستانش ایران را ضعیف نشان دادند؛ بنابراین امریکایی‌ها تصور کردند ایران دیگر قدرت زیادی در سطح بین‌المللی ندارد، بنابراین درصدد فشار بیشتر بر ایران برآمدند تا بتوانند امتیازاتی از ایران بگیرند.

اگر ما با اقتدار با امریکا مواجه شویم آنها مجبور هستند ما را جدی بگیرند اما اگر از نظر آنها ضعیف باشیم درصدد فشار و امتیازگیری خواهند بود.



…قبل از حوادث سال گذشته در موقعیت بسیار مناسبی بودیم و فرصت امتیاز گرفتن ما بود زیرا فضا متفاوت بود و امریکا در موضع ضعف قرار داشت، در آن مقطع این کشور در عراق، افغانستان و فلسطین به واسطه وجود رژیم صهیونیستی گرفتار بود و امریکا تصور می‌کرد که رقبایش مانند چین در حال قدرت است در نتیجه امریکا به ایران نیاز مبرم دارد اما با اعمال غیرمسئولانه موسوی نظر این کشور تغییر کرد، البته امریکا در این زمینه اشتباه کرد و ایران امروز پس از ٩ دی و ٢٢ بهمن قدرتمندتر شد البته این‌که بتوانیم به آنها بفهمانیم که ایران کشور مقتدری است زمان‌بر است.»



(+ ویژه‌نامۀ «رمز عبور ۴» روزنامۀ ایران، شهریور ١٣٨٩، ص ۱۱۷ و ۱۱۸)


موضوع: فیش‌برداری‌‌های منظور دار
تاريخ: یکشنبه، ۲۸ شهریور ، ۱۳۸۹

 

خسته‌ام از آرزوها، آرزوهای شعاری

شوق پرواز مجازی، بالهای استعاری


لحظه‌های کاغذی را روز و شب تکرار کردن

خاطرات بایگانی، زندگیهای اداری


آفتاب زرد و غمگین، پله‌های رو به پایین

سقفهای سرد و سنگین، آسمانهای اجاری


با نگاهی سرشکسته، چشمهایی پینه‌بسته

خسته از درهای بسته، خسته از چشم‌انتظاری


صندلیهای خمیده، میزهای صف‌کشیده

خنده‌های لب‌پریده، گریه‌های اختیاری


عصر جدولهای خالی، پارکهای این حوالی

پرسه‌های بی‌خیالی، صندلیهای خماری


سرنوشت روزها را روی هم سنجاق کردم

شنبه‌های بی‌پناهی، جمعه‌های بی‌قراری


عاقبت پرونده‌ام را با غبار آرزوها

خاک خواهد بست روزی، باد خواهد برد باری


روی میز خالی من، صفحه‌ی باز حوادث:

در ستون تسلیت‌ها نامی از ما یادگاری



                                                      قیصر امین پور


موضوع: گزیده شعر
تاريخ: یکشنبه، ۲۸ شهریور ، ۱۳۸۹

 

سؤال: در نظام‌ اسلامی‌، حکومت‌ دینی‌ ولی‌ّ فقیه‌ انتخابی‌ است‌ یا انتصابی‌؟
پاسخ: از نظر کلیت‌ انتصابی‌ است‌ و از نظر تعیین‌ مصداق‌، انتخابی‌ است‌.



سؤال: آیا ولایت‌ فقیه‌ قابل‌ اثبات‌ است‌؟ چگونه‌؟
پاسخ: مسأله ولایت‌ فقیه‌ از پایه‌های‌ محکم‌ فقه‌ شیعه‌ بلکه‌ سنّی‌ است‌ و اختلاف‌ در آن‌ و قبول‌ نداشتن‌ آن‌ از مسائل‌ شاذّ فقهی‌ است‌.



سؤال: اگر حکم‌ ولی‌ فقیه‌ با مرجع‌ تقلید مخالف‌ بود، برای‌ مقلّد کدام‌ لازم‌ است‌؟
پاسخ: امر ولایت‌ فقیه‌ در امور سیاسی‌ اجتماعی‌ برای‌ همه‌ حتّی‌ مجتهدین‌ لازم‌الاتّباع‌ است‌.



سؤال: «ولایت‌ مطلقه‌» و «حکومت‌ ولایت‌ مطلقه‌» یعنی‌ چه‌؟
پاسخ: در زمان‌ غیبت‌، مجتهد جامع‌‌الشرائط‌ دارای‌ حکومت‌ الهیه‌ است‌ و ‌ بر کلیه امور اجتماعی‌ ولایت دارد و الان‌ رهبر معظّم‌ انقلاب‌ مصداق‌ کامل‌ آن‌ ولایت‌ مطلقه‌ است‌.(+)



سؤال : آیا در حکومت‌ ولایی‌، ولی‌ّ فقیه‌ مقیّد به‌ قانون‌ اساسی‌ است‌ یا این‌ که‌ قانون‌ اساسی‌ با تنفیذ وی‌ مشروعیت‌ می‌یابد و او می‌تواند خارج‌ از دایره قانون‌ اساسی‌ عمل‌ کند؟
پاسخ: قانون‌ اساسی‌ را او باید تنفیذ کند و او فوق‌ قانون‌ است‌ و اگر زمینه‌ و اقتضا و مصلحت‌ پیدا شد می‌تواند تغییر و زیاد و کم‌ کند.(+)




(+ سایت آیت‌الله مظاهری)


موضوع: حکومت اسلامی، امامت، ولایت فقیه
تاريخ: جمعه، ۲۶ شهریور ، ۱۳۸۹

 

توهین به ساحت قرآن کریم، واکنش‌هایی رو در بین بروبچه‌های وب‌لاگ‌نویس و کارتونیست برانگیخته؛ که بعضی‌شونو جالب و تأمل‌برانگیـز یافتم. واکنش و قریحه‌شون تحت تأثیرم قرار داده. نتونستم بی‌اعتنا بگذرم. حرف‌های جالبی گفته شده که برای نمونه چن‌تایی رو لینک می‌دم. بازم اگه مطلب دل‌چسبی پیدا کردم خواهم افزود:


…حتی بیشتر/ باور نداری از تنور خولی بپرس

فهمیرا/ ایالات متحده ی عجز

کارتون‌های جالبی در این‌باره/ سعید صادقی، مازیار بیژنی(+ و +فرهاد بهرامی، عباس گودرزی(+ و + و +علی شعبانی

ریزنوشت سیاسی/ آن که می‌سوخت نه قرآن، سند عیسی بود و  قرآن‌پژوه

آسمانه/ انا له لحافظون

یک بام و دو هوا/ قرآن من

دولت ۸ ساله/ آتش به گلستان شدن عادت دارد


موضوع: وب-نت
تاريخ: پنج شنبه، ۲۵ شهریور ، ۱۳۸۹

 

امام با نهضت آزادی و جبهۀ ملی تند رفتار کرد. ادامۀ جنگ درست نبود. عزل منتظری هم خب جای نقد داره. اسلام ناب و اسلام امریکایی ِ امام هم با سیاست تنش‌زدایی منافات داره. فتوای قتل سلمان رشدی هم خشونت‌آمیز بود. امام اهل تساهل و تسامح نبود. کلاً امام که معصوم نبود؛ به‌ش انتقاد داریم خب. اما با این همه، به ما می‌گن فراکسیون یا جبهۀ «پیروان خط امام»؛ یعنی خودمونو خط امامی صدا می‌زنیم. بنا داریم روی جلوه‌های رحمانی ِ امام کار کنیم.


…بسه یا بازم بگم؟!


موضوع: سرگیجه‌های یک دیوانه
تاريخ: پنج شنبه، ۲۵ شهریور ، ۱۳۸۹

 

سیدمحمد بحرالعلوم از علمای به نام ِ خاندان بحرالعلوم بوده که از سال ١٢٩٨ هجری قمری تا ١٣٢۶ زعامت حوزۀ علمیۀ نجف اشرف رو به عهده داشت. مشهورترین کتاب‌ش «بلغه الفقیه» شامل ١۶ رسالۀ فقهی‌یه و ازجمله مهم‌ترین تألیفات فقهی حوزه‌های علمیه محسوب می‌شه. او در رسالۀ «ولایات» به طور خاص به بحث «فقه سیاسی» پرداخته؛ و هم‌چون بسیاری از فقها، به نیابت عامۀ فقیه معتقد بوده:




«بحث مهم در اینجا، نظر در ادلۀ ولایت فقیه است که آیا بر عام بودن آن دلالت دارد، یا خیر؟ در پاسخ می‌گوییم: ریاست جامعۀ اسلامی و تمامی مردم را امام -علیه‌السلام- به عهده دارد و همین موجب می‌شود مردم در هر امری که به مصالح آنان ارتباط دارد، به امام -علیه‌السلام- مراجعه کنند؛ مانند امور مربوط به معاد و معاش، دفع زیان و فساد.

همانگونه که هر ملتی در اینگونه مسائل به رؤسای خود رجوع می‌کنند و روشن است که این امر، سبب اتقان و استحکام نظام اسلامی خواهد بود که همواره تحقق آن از اهداف اسلام بوده است. از این رو، برای حفظ نظام اسلامی، امام -علیه السلام- باید جانشین برای خود تعیین کند و او جز فقیه جامع‌الشرایط نمی‌تواند باشد. این را می‌توان از برخی روایات مانند «در رویدادها، به راویان حدیث ما(فقیهان) مراجعه کنید» استفاده کرد…


علاوه بر این، فقها در موارد زیادی اتفاق نظر دارند که باید به فقیه مراجعه کرد. این در حالی است که در این موارد نص خاصی وارد نشده. اما فقها با استناد به ضرورت دلیل عقلی و نقلی، قائل به عام بودن ولایت فقیه شده‌اند. بلکه نقل اجماع بر ولایت عامۀ فقیه بیش از حد استفاضه(١) است. و بحمدالله این مسئله آن قدر واضح است که هیچ شک و شبهه ای در آن راه ندارد…»(٢)



(بلغه الفقیه، سید محمد بحرالعلوم، ج٣، صص٢٣٢-٢٣۴)





پی‌نوشت‌ها:


١- «استفاضه» یعنی فراوانی؛ در جایی که روایت یا حکایت اجماع از سوی افراد متعددی نقل شود، آن را «خبر مستفیض» یا «اجماع منقول مستفیض» می‌نامند.


٢- «…المهم فی المقام هو النظر فی أدله النیابه من حیث استفاده العموم منها و عدمه، فنقول: ان ما یتوقف على اذن الامام علیه السلام: ان لم یکن لصرف تعظیمه و جلالته و محض المکرمه له، بل کان من حیث ریاسته الکبرى على کافه الانام الموجب للرجوع إلیه فی کل ما یرجع إلى مصالحهم المتعلقه بأمور معادهم أو معاشهم و دفع المضار عنهم و توجه الفساد إلیهم مما یرجع فیه المرؤسون من کل مله إلى رؤسائهم إتقانا للنظام المعلوم کونه مطلوبا مدى اللیالی و الایام، فلا بد من استخلاف من یقوم مقامه فی ذلک حفظا لما هو المقصود من النظام وحینئذ فأما أن یکون المنصوب من قبله هو کل من یقدر علیه من غیر اختصاص ببعض دون بعض، أو یکون صنفا خاصا منه. و على الثانی: فأما أن یکون هم الفقهاء، أو طائفه مخصوصه غیرهم، والاخیر باطل قطعا، لعدم الدلیل علیه، بل و لا الاشاره منه إلیه. و الاول مستلزم لکفایه نظر المرید لایجاده فی الخارج و الاستغناء عن نظر من یکون نظره مکملا ومعتبرا فی تصرف غیره، وهو مناف للفرض من اناطته بنظر الامام من حیث ریاسته الذی مرجعه إلى التوقف على انضمام نظر الرئیس و الاحتیاج إلیه. فتعین کون المنصوب هو الفقیه الجامع للشرائط فی زمن الغیبه مع ظهور بعض الادله المتقدمه فی ذلک، کقوله علیه السلام: “و أما الحوادث الواقعه” وقوله: “مجاری الامور بید العلماء” وقوله: “هو حجتی علیکم، وجعلته حاکما” فان المتبادر منها عرفا استخلاف الفقیه على الرعیه و اعطاء قاعده لهم کلیه بالرجوع إلیه فی کل ما یحتاجون إلیه فی أمورهم المتوقفه على نظر الامام، وان وقع السؤال فی بعضها عن بعض الحوادث الا أن الالف و اللام فی الجواب ظاهره فی الجنس بقرینه المقام وسوقه مساق ما هو کالصریح فی العموم باراده کل أمر من الجمیع المحلى فی قوله: ” مجاری الامور ” مما یکون من شأنه الجریان على نظر الامام علیه السلام. نعم لو شک فی جهه اعتبار نظره بین کونه شرطا تعبدا الموجب للاقتصار فیه علیه، أو من حیث ریاسته الموجب للاستخلاف فیه کان المرجع فی وجوب الرجوع إلى الفقیه هو البراءه هذا مضافا إلى غیر ما یظهر لمن تتبع فتاوى الفقهاء فی موارد عدیده کما ستعرف فی اتفاقهم على وجوب الرجوع فیها إلى الفقیه مع انه غیر منصوص علیها بالخصوص، و لیس الا لاستفادتهم عموم الولایه له بضروره العقل و النقل، بل استدلوا به علیه، بل حکایه الاجماع علیه فوق حد الاستفاضه، و هو واضح بحمد الله تعالى لا شک فیه و لا شبهه تعتریه…» (متن کامل)


موضوع: حکومت اسلامی، امامت، ولایت فقیه
تاريخ: سه شنبه، ۲۳ شهریور ، ۱۳۸۹

 

«در اوهایو چون مذهبی‌ها قانونِ ایالتی را نوشته‌اند، تاسیس ِ کازینو در هر نقطه از خاکِ ایالت ممنوع است. برای همین این کشتی‌های کوچک را کازینو می‌کنند و روی آب می‌اندازند. نگاه کن! لنگرش هم افتاده است توی آب. ثابت هستند. اما وکیل‌ها توی دادگاه ثابت کرده‌اند که این کازینوها خلافِ قانون نیستند. چون روی خاکِ اوهایو نیستند! …روی آبِ اوهایو هستند…»


(بیوتن، رضا امیرخانی، نشر علم، ص ۹۲)


موضوع: گزیده نثـر
تاريخ: سه شنبه، ۲۳ شهریور ، ۱۳۸۹

 
 

۲۰ خرداد ۹۶

 

یه هفته پیش، یه سایت خبری فعال و پرمخاطب، متن برنامه‌ای از سری‌برنامه‌های «راز» رو منتشر کرد؛ که جز چن دقیقهٔ اول‌ش مابقی‌شو دیده بودم. از روی کنج‌کاوی شروع کردم به خوندن اون متن. واقعاً باید ویرایش می‌شد. مغلوط بود. مثلاً جایی از متن نوشته شده: «کاری کردم که اینها در انتشارات رمضان چاپ شوند که بزرگترین انتشارات آمریکاست و در انگلستان و اروپا موجود است.»

برای اون مطلب، نظری نوشتم؛ و نیز نوشتم که انتشارات رمضان نداریم؛ اون انتشاراتی که جزو بزرگ‌ترین‌های امریکاست، آمازونه؛ نه رمضان!

 

حالا بعد از یه هفته گذرم باز به اون سایت و نوشته افتاد؛ دیدم نظرمو «غیر قابل انتشار» محسوب کرده. اون غلط‌ها هم بی‌اصلاح باقی مونده.

 

 
 
 
 
 
 
  • صفحۀ 1 از 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • »